____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11/09/2012

stockholm public library


Jeszcze nie dokończyłem relacji z poprzedniej podróży, a już mam wracam z nowej. Gdzie pojedziemy tym razem? Niech to będzie swego rodzaju niespodzianka. Wracamy do Sztokholmu – przepraszam, za tak długą przerwę, ale moja ukochana sister gwizdnęła mi zdjęcia i myślałem, że przepadły – po okolicach St. Eriksplan przyszedł czas na bibliotekę miejską w Sztokholmie. Prawdę mówiąc, jest ich kilka na terenie miasta, ale ulubiona to  najstarsza i najbardziej okazała –  coś na kształt miejskiej ( głównej) biblioteki publicznej w NYC. Mieści się niedaleko St. Eriksplan, przy skrzyżowaniu ulic Sveavägen i Odengatan. Najłatwiej dostać się tam metrem wysiadając na stacji Rådmansgatan, kierunek wyjścia  Stadsbibliotek. 

First of all - sorry that I post so late - my dearest sister has stolen pics from computer so I thought that they are gone - nope! We are again in Stockholm in one of my fav places - Library! For me it reminds Public Library in NYC - I don't know why :D 

 W mieście zawsze jest coś do oglądania - moja głowa była jak kołowrotek!

In Stockholm you have to have eyes around your head!

 Gmach został zaprojektowany w 1922 r. przez Gunnar’a Asplund’a. Składa się z : rotundy, restauracji, wypożyczalni dvd, wypożyczalni  literatury współczesnej, klasycznej, działu międzynarodowego itd. Itd – jednym słowem, do koloru do wyboru. Zbiór ponad 700 tys. tytułów robi wrażenie.

The main building has been designed by Gunnar Asplund. You can find there : cafe, grand room, dvd rental shop - everything! Do you imagine 700 K books in one place?




Szczerze mówiąc to była moja I styczność z bibliotekami w Szwecji, jednak system działa wybornie – katalog online pokazujący ile książek jest faktycznie na stanie ( wypożyczając książkę, skanujemy ją przez co informacja trafia do ogólnego systemu online) , kiedy wypożyczone egzemplarze mają zostać zwrócone, które biblioteki posiadają interesujące nas książki – jednym słowem ogromne ułatwienie. Oprócz tego na stronie widać co jest aktualnie nowością na bibliotecznej półce.  Dodatkowo świetnie rozwiązano system oddawania książek. Mamy III rodzaje:
a)   Rurociąg – w ścianie umieszczony jest otwór, wrzucamy książkę, zapala się czerwona lampka, po chwili zielona – książka zostaje usunięta z naszego konta
b)      Taśmociąg – książki do oddania kładziemy na taśmie i koniec zostają zeskanowane i usunięte z konta
c)     Skaner – wersja najbardziej „ analogowa” skanujemy książki i komputer nakazuje nam odnieść je na półkę – wolę pierwsze II wersje 

That was my first time in Swedish library - and I have to admit - rental system is brilliant! You can use : 
a) - tube - green light will inform you that book is already back on the stock
b) scanner - computer will inform you where you should put book back - too analog version! 



 Dodatkowo możemy sprawdzić kiedy musimy oddać książki drukując kwit w „ skanerze wypożyczania” lub online co przydaje się bo kary dochodzą do 80 zł za dzień.
 Sam miałem problem, ponieważ szukałem jak się okazało unikatowej w Szwecji, książki do nauki szwedzkiego, ale kilka kliknięć i wiedziałem gdzie jechać.  Jeśli chodzi o korzystanie z kart bibliotecznych – jest jedna która uprawnia do korzystania z bibliotek na terenie gminy Sztokholm, ale np. biblioteka uniwersytecka  Stockholms University nie honoruje jej, także trzeba na to uważać. Również Biblioteka Narodowa ma inny system wypożyczania książek więc tak naprawdę należy posiadać 3-4 karty biblioteczne w samym Sztokholmie. Trochę trąci idiotyzmem bo można by ułatwić sprawę i zrobić jedną do wszystkich.

Fines - what I can say - are deadly! In Stockholm you have to have III different library cards - first to Stockholm Public Libraries, secondly to Swedish National Library, other to Stockholm Uni Library - it's sometimes annoying, especially if you don't have right card in wallet.


Sala główna na której znajdziemy głównie klasykę od Homera, Woltera,  prozę francuską,  niemiecką, angielską itd. Itd. – wszystko pogrupowanie w działy językowe, jasno i przejrzyście.Moim zdaniem na największą uwagę zasługuje dział międzynarodowy ( wybaczcie ale nie posiadam zdjęć) – na I piętrze znajduje się czytelnia z codziennymi, świeżymi wydaniami NYT, FT, Le Monde itp. Kolejne II piętra to książki obcojęzyczne – i tu znów zaskoczenie – znajdziemy książki w każdym języku włącznie z Swahili oraz Nepalskim.

Books in french, german or english! Plus! Room with the newest issues of Le Monde, NYT etc!

Oprócz wypożyczania książek, możemy zjeść coś w kafejce na dole ( ceny skandynawskie) , posurfować do 30 minut jednorazowo w Internecie ( nie wiem czemu jest takie, a nie inne ograniczenie czasowe, być może to rozgryzę za jakiś czas) na komputerze publicznym lub bez ograniczeń na swoim – ale tylko z kartą, nie ma czegoś takiego jak hotspot dla wszystkich – każdy ruch w sieci  rejestrowany jest  na osobiste konto . Należy pamiętać, aby po skorzystaniu z komputera wylogować się z systemu, bo pozostawienie włączonego  konta uniemożliwia ( o czym skutecznie się przekonałem) korzystanie z sieci w innych bibliotekach. Ja przez to, że się nie wylogowałem mogłem tylko czekać na następny dzień lub jakiegoś innego użytkownika bo tamtego dnia odwiedziłem z 4-5 bibliotek i nie miałem pojęcia gdzie zapomniałem zakończyć pracę.

Jeśli chodzi o Polskę – nie wiem jak tu jest  bo do bibliotek nie chodzę – wystarcza mi krótka wizyta raz do roku. W każdym razie dzielcie się swoimi spostrzeżeniami.

Biblioteki w Szwecji są nieocenione przy cenach nowych książek dochodzących do 80 zł za powieść rozmiaru standard -  norma i kosmos. Alternatywą są biblioteki lub Secondhandy, ale o tym innym razem
Z tego co zaobserwowałem – Szwedzi robią w bibliotekach wszystko – panowie w garniturach w wieku około 30 lat, którzy przychodzili pograć w RPG lub oddać się innym tego typu  rozrywkom. Proszę bardzo! Głównie przychodzi się tam w celu używania komputera, nie czytania, a szkoda.

Libraries are good alternative for book stores in Sweden because cost of new book is something like 25$ for regular size book! Swedish libraries are full of people in suits with laptops who stay there not necessarily to read books :(

4 comments:

  1. Cudowne zdjęcia. Odkąd nauczyłam się czytać wprost pochłaniam kolejne książki, dlatego uwielbiam wszelkie biblioteki. W tak wielkiej niestety jeszcze nie byłam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :) Znam to - ja też uwielbiam ( lecz chyba z przewagą na kupowanie książek, bo jak wpadnę do antykwariatu to ciężko mnie wyciągnąć). Masz rację - biblioteka jest ogromna! Można stać i patrzeć! I wszystko przed tobą! :)

      PS. Jak dowiedziałaś się o tym miejscu?

      Delete
  2. Raj na ziemi taka biblioteka... Sobie zwizualizowałam, że tam jestem i osiągnęłam ćwierćnirwanę ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Racja - biblioteka jest świetna, można spędzić tam cały dzień, cisza, naukowa atmosfera i tony wspaniałych tytułów. Witam na moim blogu! ;)

      Delete